söndag 3 februari 2019

Går det att vara influencer och miljöhjälte

Jag har noggrant följt debatten i media den senaste tiden gällande den artikel som Expressen publicerade den 24 januari "Kör över vårt folk, Löfven – klimatet måste räddas" bakom artikeln stod 87 stycken svenska influensers. Och visst har det i debattartikeln rätt om mycket även om det är ett väldigt tillspetsat språk vilket tyvärr kommer att leda till att fokus tas från miljöfrågan till andra frågor. Våra politiker och makthavare måste börja ta miljöhoten på allvar. Fakta finns och kunskap finns nu måste vi som land tillsammans med andra ekonomiskt starka länder börja att ställa om samhället till ett mera hållbart. Och vi måste öka takten.

Jag följer många av dessa influensers sociala medier och tycker att det de gör i mycket verkligen är inspirerande. Tillsammans bildar det opinion och har verkligen påverkat min attityd och mina handlingar till att äta mera vegetariskt, konsumera mindre och återvinna mera. Det jag matas med varje gång jag öppnar instagram har gett mig en kämparglöd. Men tyvärr måste jag säga att denna artikel gjorde lite det motsatta. Vi behöver inte provocera för att vinna mark sa min mamma när vi pratade om artikeln utan det vi behöver är att människor angagerar sig i politiken och skapar rätt förutsättningar att vi får reformer som gör att hållbara livsval primeras och kanske har hon rätt. Men var är då alla politiker som brinner för miljöfrågan och hållbarheten? Vart är alla specialister, forskare och entreprenörer som arbetar just med hållbarhet?   

Det finns också för mig en paradox i denna artikel och det är just att det är 87 st influensers som ligger bakom den. Personer som har som yrke att påverka vår livsstil. Som gör att vi drömmer om det där sommarhuset på Gotland och som visar upp den där perfekta ytan där man bara vill klättra rakt in i bilden och bli deras bästa vänner för att alla känns så härliga, varje miljö så vacker och livet så tillrättalagt. En dröm i vackra färger. Som visar upp samarbeten som det alla förklarar med att det står bakom varumärket och tror och delar varumärkets visioner. Som har ett yrke och en yrkesroll.

Influerare är i reklam- och mediesammanhang ett samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen.

Termen har bildats av den engelska motsvarigheten influencer ("påverkare"), som är vanligt förekommande även på svenska. Andra liknande begrepp är påverkare, opinionsbildare, trendskapare, trendsättare, förebild, motivatör och inspiratör.

Men min känsla efter att ha läst artikeln och efterspelen är att jag är trött. Trött över att hela tiden ta ställning, trött på att försöka göra rätt men det ofta blir fel. Trött på att någon annan ska säga till mig vad som är rätt eller fel i miljöfrågan. Trött på att känna skam när jag drömmer om att resa till solen eller så gärna vill köpa den där kjolen från Ellos som inte är i ekologisk bomull. Trött på att det just är influensers som leder upproret och trött på att vi tillsammans håller på att köra över den där hållbara gränserna.
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första advent

  Vi hade en väldigt stillsam första advent. Både barnen och jag har haft och har en riktigt rejäl förkylning. Här hemma har vi inte...