torsdag 24 augusti 2017

Tack augusti för solsken och ljumna kvällar

Att försöka behålla en känsla tycker jag alltid är så svårt och i augusti efter skolstart tycker jag alltid att det är extra vemodigt. Den där semesterkänslan som finns i kroppen lämnar en så snabbt och man behöver bara sticka in huvudet på kontoret så planerar man för hösten. Varje år drömmer jag om att starta om efter sommaren flytta till den där lilla gården på landet nära min syster och mamma. Kunna odla och ha höns. Ha en söt hund trots att jag är allergiskt. Kunna cykla till sjön för kvällsdoppet. Kunna plocka mina egenodlade tomater från det lilla växthuset. Låta livet gå lite långsammare. Bli mera medveten och få familjen att stäva efter färre saker, resor och dyra upplevelser.
Sedan i augusti inser jag att nej det blir inte så i år heller. Barnen älskar vårat hus i förorten och det har intressen och kompisar nära. Sambon längtar inte längre ut från stan utan snarare in mot smeten. Och drömmen förblir just bara en dröm som jag inte delar. Och långsamheten byts snabbt ut mot ekorrhjulet men i höst ska jag faktisk återta lite som är viktigt för mig. Minska på konsumtionen och återgå till att handla inte bara ekologisk mat utan vända min dåliga trend för att handla miljömedvetna kläder, leksaker och nöjen. Besöka eko-reko restauranger och caféer. Äta mera vegetariskt och vara stolt över mina val. Och känna tacksamhet. Och stanna extra länge i augusti, känna vemodet och vindarna av förändring. Stanna upp och njuta av det fina vädret, fika på det lokala bageriet som i sina bakverk använder ekologiska ingredienser, äta middag på altanen och avsluta måltiden med en glass och en kopp eko-reko kaffe när solen sakta går ner!  Ja vara i augustis solsken och ljumna kvällar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...