torsdag 21 mars 2024

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhämtning (mat, sömn och motion) men motivationen finns inte riktigt där. Förändringens vindar blåser och jag vill hålla fanan högt och stå emot men jag sviktar. Orkar inte riktigt fortsätta med min kamp. Det känns för svårt och för nära. Flera personer ska bli uppsagda på mitt jobb innan sommaren och vi är mitt uppe i den processen. Klimat, omställning och miljö är ingenting vår nuvarande regering vill finansiera med statskassan. Det finns viktigare saker, viktigare frågor. Och det kanske jag hade hållit med om ifall det var så att man satsade medel i skolan, inom äldreomsorgen, på sjukvården och på att bygga ett hållbart långsiktigt försvar. Men det är inte det man vill. Och det är inte så man prioriterar. Jag är oerhört glad för alla eldsjälar som orkar. Som skriver protestlistor, som står på barrikaderna, som tänker nytt och utvecklar ny teknik. Som arbetar inom hållbara jordbruk, inom transportsektorn med omställning och inom industrin som kämpar på för att hitta miljövänligare alternativ. För alla de som vill att livet på jorden ska lämna färre avtryck, i det lilla och i det stora. Till alla er ni är guld värda. Själv behöver jag slicka mina sår ett tag och hitta tillbaka till mitt driv utifrån det nya förutsättningarna. Jag kommer att fortsätta handla ekologiskt, äta mindre kött, vara medlem i Svenska freds och att bry mig men just nu orkar jag inte riktigt mer. Jag håller tummarna för att våren ska komma med ljusare tider, fred i Ukraina och Gaza, matpriser som slutar att stiga och leenden som återvänder med solen!
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...