torsdag 28 april 2022

Odlingsåret 2022

Förra året petade jag ner lite för många frön i såjorden och när allt väl skulle sättas ut i pallkragarna fick det inte riktigt plats, så i år bestämde jag mig för att ha den motsatta taktiken. Lite mera lagom är bäst. Petade därför bara ner åtta tomatfrön från vardera sort och två frön vardera av det övriga kålsorterna och squashen. Tyvärr så tog sig bara ett av det två squashfröna med det får duga. Kanske kompletterar vi med en uppdriven planta från handelsträdgården men vi får se.
 
Så i år blir det följande i pallkragarna: 
  •  Körsbärstomater
  •  Busktomater
  •  Fänkål
  •  Rödkål
  •  Brysselkål
  •  Grönkål 
  •  Squash 
Jag är väldigt glad över att vi nu i trädgården har många örter, bärbuskar och fruktträd som ger en skörd varje år. Nu har vi äppelträd, päronträd, plommonträd, rabarber, vinbär både svarta och röda, amerikanska blåbär, björnbär och hallon. Som ger mycket gott i slutet av sommaren och början av hösten. Nu håller jag tummarna att det blir ett fint odlingsår.
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...