måndag 17 januari 2022

Boktips Jul på det lilla hotellet vi havet

Jenny Colgan har gjort det igen, skrivet en feel-good bok om människorna som lever på den fiktiva ön Mure. Vi får återigen följa Flora och Fintan och i denna bok ska det öppna hotellet lagom till jul. Allt i bortgångna Coltons anda och i sorg vilket ger lite olika utmaningar. På ett skickligt sätt får vi även möta för oss läsare nya karaktärer som snabbt känns som vänner och deras historier vävs samman.  
 
Mure känns verkligen som en underbar plats även om kärvheten och det hårda vädret också gör ön väldigt realistisk. Att historierna går in i varandra uppskattar jag otroligt mycket som läsare och att naturen blir en sorts omgivande ram finner jag både naturligt och roande. Jag tycker om sättet Jenny Colgan väcker alla känslor och att hon genom språket och ordvalen kastar oss från det svåra till det lätta glädjefulla om vartannat. Sättet hon beskriver karaktärerna på gör dem så verkliga och för mig spelas scenerna upp nästan som en film. Mycket läsvärd även såhär efter jul! 
 

 
/Hanna

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...