onsdag 3 februari 2021

Odlingsåret 2021 börjar nu

Igår beställde jag årets första fröer och tog det första steget mot odlingsåret 2021. Innan jag la beställningen funderade jag på och summerade hur det senaste odlingsåret gått. 2020 var ju ett år då vi var hemma mycket och hade tid för att vattna, rensa ogräs och ha tillsyn dagligen. Troligtvis kommer detta året bli relativt likt. Förra året försökte vi oss på ett par grödor som inte alls ville gro i vår lerjord bl.a. spritärtor och morötter ville sig inte alls och inte heller kinakål som blev äten direkt. Vi gjorde också några lite större investeringar med inköp av två nya vinbärsbuskar och investerade i tre rundlar för blommor mest perenner, som jag hoppas kommer att blomma fint även i år. 

Några av våra givna favoriter är örterna basilika och persilja och grönsaker som olika typer av tomater som vi plockar och äter som smågodis. Nytt för i år blir vårlök, fänkål och mangold och det ska bli så spännande att se hur det går. Finns det något godare än en fänkålssallad eller mangold fräst i vitlök, mums vilken matsommar vi kan få. 

Fröerna jag beställde blev: 

  • Basilika
  • Persilja
  • Busktomat
  •  Grönkål  
  • Kruktomat
  • Mangold
  • Sötfänkål
  • Vårlök 
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...