måndag 28 december 2020

Julen 2020

Vi firade julen i det lilla sällskapet i år och det var mysigt det också. Har lite svårt för julens kravfyllda närvaro som kräver att allt ska vara så fint, mysigt, gott och härligt. Med tindrande ögon och det bästa julklapparna. Är alltid lite slutkörd lagom till jul och i stort behov av vila. Vet att jag dock delar den känslan med många och det gör det alltid lite lättare. 
 
Corona bjöd på nya utmaningar och julen blev lite slimmad både på antalet nära och kära vi träffade men också på mängden julmat, gottis, julklappar och aktiviteter, vi kunde preppa och genomföra. Det bästa tycker jag brukar vara förberedelserna mot jul. Att få besöka julmarknader, lyssna på julkonsert, äta julfrukost med morfar och att få leta efter just det där julklapparna man tänkt sig. I år blev det inte så utan vi har fått bygga upp den känslan hemma och digitalt. Men julafton kom ju precis som vanligt.
 
Vi började med grötfrukost hos min syster och hennes barn, en av det få familjer vi valt att träffa under pandemin och det sköna är att hon precis gjort samma val och valt oss. Där åt vi risgrynsgröt, fikade med gottis och delade ut julklappar. Mysiga timmar som gick i en rasande fart. På vägen tillbaka till sommarhuset stannade vi och tittade på när solen gick ner över en glittrande sjö. Så fantastiskt vackert och vilsamt. 
 
När vi kom tillbaka till vår stuga blev det Kalle Anka, julbord och flera julklappar. Kvällen avslutades med brädspel och nöjda trollungar. Det enda vi saknade var en vit jul men som tur var regnade det inte i alla fall.
 
Jag hoppas att ni alla fick en fin jul och är vid god hälsa och gott mod! Nu laddar vi om inför 2021!
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...