tisdag 7 januari 2020

Min topp fem över lästa böcker år 2019

Under år 2019 läste jag totalt 19 stycken böcker målet var att läsa 25 stycken men så blev det inte riktigt. Eftersom jag har dyslexi går det inte alltid så fort när jag läser och jag måste verkligen fastna för boken och språket för att ta mig framåt. När jag nu dessutom går i skolan och arbetar med ett eget manus uppskattar jag verkligen läsandet mer. Det ger så mycket och utvecklar mitt eget skrivande. Framför allt hur jag kan utveckla mina karaktärer där jag ibland (ofta) kör fast. 

Mina fem favoriter år 2019 har varit (utan inbördes ranking): 
  • Kring denna kropp, av Stina Wollter
En bok som verkligen väckte mig i mitt förhållningssätt till min och andras kroppar. Som fick mig att fundera på varför jag tänker som jag gör kring min egen kropp och att se det fantastiska i vad kroppen kan åstadkomma och hur kroppen och själen hör ihop och skapar förutsättningar för livet. Att dessutom få ta del av Stinas varma, kloka ord och livserfarenheter berörde mig på djupet.
  • Bränn alla mina brev, av Alex Schulman
Att få ta del av en kärlekshistoria som format så många människors liv. Slitit isär, slitit itu och väckt ilska och vrede. Skapat osäkerheter och oförmåga att älska på djupet. I en tid som utvecklade Sverige var både fint och sorgset. Karin Stolpe skildras på ett sådant vackert sätt och jag kunde bara inte sluta läsa. 
  • Folk med ångest, av Fredrik Backman
För mig som lever med ständig ångest var kanske denna bok både den viktigaste och roligaste boken jag läst under året mest därför att i vetskapen om att inte vara ensam kan man se det komiska i det tragiska. Och jag fäster mig verkligen i denna misslyckade bankrånare och gisslanhållare. När människors liv flätas samman och det tvingas till samtal, möte och förståelse. Så fint. 
  • Allt jag fått lära mig, av Tara Westover
Oj vilken bok och vilket liv denna berättelse berättar om. I skuggan av tron, i skuggan av familjen, utanför samhället och ouppnåelig för vetenskapens fakta. En fantastisk skildring av en ung flickas liv och hur hon bryter sig ur från sitt fängelse som består av kontroll, hot och vård.
  • Jag for ner till bror, av Karin Smirnoff 
Karins språk och berättelse om Jana Kippo fängslade mig direkt. Det hårda beskrivningarna, karaktärerna som väcker känslor och tillbakablickarna på barndomen och det tvillingarna har utstått. Smalångers landskap och gemenskapen i det lilla samhället. Längtan efter att rädda sig själv och andra. Så starkt berättad och jag ser verkligen fram mot sista delen om Jana Kippo. 

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...