tisdag 5 november 2019

Uppdaterad köttguide från WWF

Nu har WWF uppdaterat sin köttguide och nytt för den här upplagan är att den innefattar mejeriprodukter som ost vilket är superbra. Jag är ju inte vegetarian men försöker att äta en mera växtbaserad kost för miljön och för hälsan. Ost har i många fall ersatt kött på lunchrestaurangerna, snabbmatsrestaurangerna och även hemma hos oss vid köksbordet. Ost är något vi alla gillar men nu måste vi tänka om lite och bara unna oss ost ibland precis som nötkött, lamm och griskött.

Så vad får man äta då som har liten miljöpåverkan, är bra för den biologiska mångfalden och inte är fullt av kemikalier och antibiotika? Svenskt ekologiskt ligger i topp oavsett vilket kött man väljer så det är ju en bra utgångspunkt. För min egen del kommer jag att satsa på vilt, ekologisk kyckling och ekologiska ägg. Läs på du också och fundera på hur du kan äta för er bättre miljö!
/Hanna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...