torsdag 12 juli 2018

Tannie Marias recept på kärlek och mord - en riktig mysdeckare!


Jag har blivit en inbiten boklyssnare. Jag lyssnar till och från jobbet (ännu ingen semester), när jag lagar mat, när jag tar en kvällspromenad, när jag ska gå och sova ..... ja så ofta det går helt enkelt. Jag väljer ofta böcker med lyckligt slut och som innehåller lite kärlek. Gillar också när det är en kvinna som har huvudkaraktären. Sista tiden har jag lyssnat på flera av Jenny Colgans böcker men efter att ha lyssnat på alla tillgängliga bytte jag spår.

Valet föll på en riktig mysdeckare som utspelar sig i Klein Karoo i Sydafrika. Författaren är Sally Andrew och bokens titel är "Tannie Marias recept på kärlek och mord". Handlingen går ut på att Tannie Maria har en hjärtespalt i den lokala tidningen och tillsammans med sina kollegor undersöker hon mordet på en av hennes brevskrivare.
Författaren har vävt in historien mordgåtan med ljuvliga beskrivningar på väldoftande maträtter och bakverk. För mig som älskar frukt i mat är det rena paradiset och jag kan riktigt känna dofterna av kanel, curry och aprikosmarmelad och se landskapet framför mig trots att jag aldrig varit i Sydafrika. Parallellt med mordgåtan pågår också en kärleksaffär eller början på en i alla fall vilket gör hjärtat lite varmt. Boken är verkligen värd att läsas eller att lyssna på. En riktigt bra lagom spännande sommardeckare!
/Hanna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...