Tankar kring stress och mat


Det första jag slarvar med när det blir för mycket stress är maten. Skippar frukost, dricker en massa kaffe, blir inte hungrig förrän jag blir vrålhungrig och stoppar i mig socker, skräpmat och min favoritsyssla småätandet. Vilket såklart blir en dålig spiral och mitt mående blir allt sämre plus att jag får dåligt samvete som skapar mera stress och trötthet. En trötthet som i korta perioder känns övermäktig. Sömn och mat känns då som bra början att få rätsida på. Och att kartlägga vilka måltider man slarvar med. I mitt fall är det frukost och lunch som är det svåra. Middag äter jag alltid med familjen kl 18 varje dag så där finns det en tydlig struktur. Men det andra målen och där i mellan slarvas det massor när jag är stressad. Därför har jag satt upp egna mål gällande mat för att tvinga mig själv in i strukturer trots stress i kroppen. Och för att påminna mig själv om hur viktigt det är att äta och äta hyfsat bra.

Mina mål när det gäller mat är:
  • Äta tre mål mat om dagen. Enkelt kan man tycka men när hjärnan går i hundraåttio och samtidigt är trött känns det ibland omöjligt att prioritera lunch för min del. Jag tänker hela tiden att jag äter senare och sedan blir det stress och då hinner jag inte med att äta som jag vill.
  • Planera och stukturera matinköp. Även planera in lunch på stan.
  • Ta med matlåda. Påminner mig om att äta och sparar tid (och pengar).
  • Sitt ner och ät. Ät inte på språng och i farten. Svårt att äta både bra och att komma ner i varv på språng.
  • Ta kontroll och ät färgglad mat för vitaminer och mineraler. Frukt och grönt.
  • Om det blir fel kommer en ny chans nästa dag.
  • Skriv matdagbok. En bra karläggning av hur och vad man egentligen får i sig.
Idag jobbade jag hemma och då brukar det hinnas med en hemmalagad lunch om den är enkel. Idag blev det zucchiniplättar som tar 10 minuter att fixa och är riktigt goda. Receptet hittar du nedan.

Zucchiniplättar med fetaost:
1 zucchini riven
1 ägg
1/2 pkt fetaost
3 msk glutenfritt mjöl
Smör till stekning
Gör så här: Blanda alla ingredienser i en skål, stek i varm stekpanna ca 3 minuter på varje sida, vänd när plätten fått fin färg. Servera med valfria tillbehör vi valde ekologisk hummus och sallad. Alla råvaror eko-reko!

Trevlig tisdag!
/Hanna



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Är jag en högkänslig person?

Att ramla igenom

Kräftknytis