fredag 1 april 2016

Fin påsk!

 
Påsken kom och gick så fort! Vi har mest umgåtts med nära och kära och ätit. Oj vad vi ätit mat, godsaker och godis i mängder. En hel del ekologiskt, liten mindre del närproducerat och en del vanlig "giftig" mat. Blir ibland lite ledsen när jag stannar upp och tänker på vad vi gör med jorden och vår hälsa. Barnen fick leksaker, chokladbollar, böcker, såpbubblor och godis i sina påskägg . Inte bara från oss såklart utan farmor/farfar, mormor/morfar och det finaste kusinerna (som nog fått mycket hjälp av sina fina föräldrar).
 
Vi har också njutit av våren. Gott promenader hos min syster i småstaden och på landet. Pratat om våra drömmar och hur vi hoppas att våren kommer att vara. Vi har denna vårvinter drabbats av stora sorger och det tror jag gör att man funderar lite extra och vill lite extra mycket vara med nära och kära. Stanna upp och inte stressa. Motsägelsefullt till detta bestämde vi för några veckor sedan att inte ta fullt påsklov med barnen utan att barnen skulle vara lediga i tisdags med oss och sedan i onsdags hos mormor/morfar medan vi jobbade onsdag - fredag. Ibland måste man inse att stressen går att hantera om man planerar och tänker utifrån sitt egna perspektiv, vad är bäst för oss som familj.
 
Barnen verkar dock inte lida det minsta av att vara hos mormor/morfar och sedan i två dagar på förskola/skola utan snarare tvärtom tycka att det är skönt att få vara med andra vuxna det älskar för att sedan återgå till vardagen med lite mjukstart utan att behöva springa till skolan eftersom det bara är fritids nu. Vi har tagit det lugnt på mornarna med extra god frukost och gått tillsammans och småpratat. Härligt tycker jag och det tror jag barnen också gör.
 
Så vårens stora mål är att stressa lite mindre och ta vara på tiden lite bättre och att leva närmre människorna vi älskar och naturen vi älskar.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...